МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Труднощі індустріалізації та її особливості.Ключові терміни та поняття ТА ЇЇ СОЦІАЛЬНІ НАСЛІДКИ ТЕНДЕНЦІЇ ІНДУСТРІАЛІЗАЦІЇ В 30-і РОКИ · індустіалізація · екстенсивний шлях розвитку · командно-адміністративна економіка · п׳ятирічки · „штурмівщина” · „Шахтинський процес” · істоичний досвід
Індустріалізація, її причини та передумови. Індустріалізація — це система заходів, спрямованих на прискорення розвитку промисловості з метою технічного переозброєння економіки та зміцнення обороноздатності країни. Курс на індустріалізацію країни взяв XIV з'їзд ВКП(б) (грудень 1925 р.). Причини індустріалізації: — необхідність технічного переозброєння економіки; — створення воєнно-промислового комплексу; — створення матеріально-технічної бази для економічної самостійності країни в умовах капіталістичного оточення й можливої економічної ізоляції; — необхідність технічної підготовки до кооперування села (випуск тракторів, машин, сільськогосподарського реманенту тощо); — зміна соціально-класової структури населення в бік збільшення чисельності пролетаріату (селянство в країні складало понад 80 %). Передумови індустріалізації: — вже була закладена відповідна база для початку індустріалізації, за 1921— 1925 рр. економіка, зруйнована попередніми 7 роками воєн, була відбудована приблизно до рівня 1913 р.; — зміцнилося фінансове становище держави (завдяки стабільності та конвертованості червонця); — з'явилися нагромадження та джерела подальшого фінансування індустріалізації (успіхи непу — прибутки від сільського господарства, торгівлі, легкої промисловості тощо). Труднощі полягали в тому, що: — країна могла розраховувати лише на внутрішні джерела фінансування (прибутки економіки; держпозики; заощадження населення); — не вистачало кваліфікованих кадрів робітників та інженерів; — це був перший в історії досвід проведення планової індустріалізації (після ГОЕЛРО). Особливостііндустріалізації полягали в тому, що: — почалася вона з важкої, а не з легкої, як в інших країнах, промисловості; — мала дуже високі темпи (10-15 разів, в 10 раз швидші, ніж в інших країнах); — спиралася лише на внутрішні джерела; — здійснювалася за планом. Етапи здійснення індустріалізації: 1) 1926 р,— жовтень 1928 рр.— початок індустріалізації, підготовка форсованої індустріалізації з метою перетворити країну в таку, яка виробляє сама машини й устаткування, а не ввозить їх з-за кордону; — різко зростають капіталовкладення (в 3—4 рази в порівнянні з 1924—1925 рр.); починається реконструкція старих виробничих фондів; будівництво нових, в основному невеликих й середніх підприємств; закладка нових електростанцій, включаючи Дніпрогес. 2) Жовтень 1928—1932 рр.—перша п'ятирічка, що характеризувалася форсованим розвитком важкої індустрії. Успіхи першого року п'ятирічки, що проходив ще під впливом непу, а також на фоні жорсткої кризи економіки, що охопив увесь капіталістичний світ в 1929 р., створювали ілюзію можливості швидко вирватися з економічної відсталості і перейти в розряд розвинутих держав. Тому 1929 рік став переломним в переході до форсованої індустріалізації. Під натиском Сталіна ЦК прийняв не «відправний» (18 % в рік темп розвитку), а «оптимальний» (20—22 %) варіант розвитку п'ятирічки в галузі промисловості. А на перший і другий рік 1-ї п'ятирічки були поставлені взагалі нереальні завдання — відповідно 32 і 45 відсотків приросту промисловості. В ході 1-ї п'ятирічки на Україні було створено: сільськогосподарське машинобудування (ХТЗ почав випускати перші трактори; Харківський з-д «Серп і молот» — складні молотилки; запорізький з-д «Комунар» — зернові комбайни тощо); розширена й оновлена металургійна база (побудовані з-ди «Запоріжсталь», «Азовсталь», «Криворіжсталь», реконструйовані металургійні з-ди в Дніпродзержинську, Дніпропетровську, Макіївці тощо); енергетична база (Дніпрогес й десятки менш потужних ГЕС); ліквідовано безробіття. Як наслідок: для збільшення потреб індустрії стало не вистачати коштів, для чого було згорнуто неп й проведена форсована колективізація, яка була покликана дати додатковий хліб, а значить і валюту. Була встановлена жорстка централізація управління економікою: заміна ринку директивним плановим розподілом ресурсів й товарів; зарплата перестала бути відрядною й назначалася «зверху»; всім госпрозрахунковим трестам встановлювалися жорсткі плани й заборонялася ініціатива збуту товарів; вводилася карткова система (1928-1935 рр.). 3) 1933—1937 рр.—друга п'ятирічка: щорічний приріст промислової продукції передбачався в розмірі 16,5 %. Новобудови: металургійні заводи в Запоріжжі, Маріуполі, Кривому Розі, Новокраматорський машинобудівний, Харківський трубопрокатний та ін. Досить швидко розвивається легка і харчова промисловість. Хоча виконання п'ятирічного плану було декларовано до 1 квітня 1937 р., насправді ж рівень виконання плану не перевершував 70—77 %. 4) 1938—1941 рр.—третя п'ятирічка: спад виробництва, викликаний репресіями міністрів, директорів, інженерів тощо; страхом проявити ініціативу; відсутністю матеріальної зацікавленості; збільшення асигнування на оборону (наближалася війна). При цьому темпи розвитку промисловості не відставали від запланованих, що досягалося надзвичайними методами: виплати по соціальному страхуванню ставилися в залежність від ставлення до праці; відбувся перехід на 7-денний робочий тиждень; порушення трудової дисципліни прирівнювалося до кримінального злочину. Замість матеріального стимулювання відбувався впродовж усіх 30-х років перехід до морального: найважливішим засобом підвищення продуктивності праці вважалося соціалістичне змагання. Найвідоміший трудовий почин ще в роки ІІ-Ї п'ятирічки пов'язаний з ім'ям О. Стаханова. Наслідки індустріалізації та її значення. Позитивні: країна з аграрної перетворилася в індустріальну, частково незалежну від Заходу (перестали імпортувати трактори, турбіни, екскаватори, паровози тощо); промисловий потенціал України в 1940р. перевищував рівень 1913 р. в 7 разів; зміцнилася обороноздатність країни; відбулися структурні зміни в промисловості — більшість складала вже не легка, а важка промисловість; ліквідовано безробіття. Негативні: в ході індустріалізації остаточно утвердилася адміністративно-командна модель економіки; з індуастріалізацією повёязаний початок масових репресій (вишуккування „шкідників”, „ворогів народу”, з вини яких траплялися „зриви” і „прориви” в розвитку індустрії); Першою політичною справою стала т.зв. „Шахтинська справа” 1928 р. над інжинерними кадрами шахт Донбасу; індустріалізація здійснювалася за рахунок сільського господарства й виробництва предметів вжитку (легка промисловість); українська промисловість все більше «прив'язувалася» до потреб центру; жертвою промислового стрибка стала соціальна сфера: життєвий рівень різко впав, люди жили в бараках в швидкозростаючих містах, на багатомільйонне населення сіл України приходилося всього 1300 лікарів; згортання непу привело до відсутності конкуренції й матеріальної зацікавленості, а це, в свою чергу, до сповільнення темпів розвитку самої промисловості. З а п и т а н н я: 1. Що таке індустріалізація? Якими були її причини та передумови в СРСР? 2. В чому полягали труднощі й особливості індустріалізації? 3. Яка роль належала Україні в здійсненні індустріалізації впродовж усіх її етапів? Скільки і які це були етапи? 4. Назвіть найважливіші новобудови України в роки перших п׳ятирічок? 5. Сформулюйте позитивні й негативні наслідки індустріалізації. Читайте також:
|
||||||||
|