МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||
Пропозиція. Функція пропозиції. Зміна пропозиції та величини пропозиціїПропозиціяS (Suррlу) — це обсяг товарів, який виробники можуть і бажають виготовляти і продавати на ринку за певною ціною з ряду можливих на протязі певного періоду часу. Пропозиція певного товару визначає прямий взаємозв’язок між ринковою ціною і кількістю товару, що продається,: чим вища ціна товару, тим більший обсяг товару, який буде виготовлений і запропонований до продажу, і навпаки. Додатна залежність між ціною і обсягом товару, що пропонується до продажу, називається законом пропозиції.
Крива пропозиції (S) – це крива, що показує, який обсяг товару можуть та бажають виготовити й продати виробники за різними цінами в даний час (рис.5.8). Крива пропозиції має додатний нахил. Це означає, що чим вища ціна товару, тим більший його обсяг буде запропонований до продажу, і навпаки. Рис. 5.8. Крива пропозиції
Індивідуальна пропозиція – це пропозиція товару одного окремого виробника. Ринкова пропозиція – це пропозиція, що визначається як загальна сума всіх індивідуальних пропозицій, вона складається з сукупності обсягів товару, які виробляються і пропонуються до продажу всіма продавцями товару за відповідною ціною (рис. 5.9).
Функція пропозиції може бути виражена рівнянням:
, (5.3) де - обсяг пропозиції; Р - ціна одиниці товару.
Нецінові фактори, що впливають на пропозицію: * витрати виробництва; * технічний прогрес; * ціни на інші товари; * кількість продавців; * стабільність законодавства та визначеність правового поля; * специфічні фактори (погода тощо); * сподівання щодо майбутніх економічних умов. Зміна пропозиції в цілому, тобто переміщення кривої пропозиції (S) праворуч означає збільшення пропозиції (), переміщення кривої пропозиції ліворуч означає її зменшення () (рис. 5.10). На цей процес впливають тільки нецінові фактори. Якщо ж жоден з нецінових факторів, що впливають на пропозицію, не змінюється, а ціна товару змінюється, то відбувається переміщення по кривій пропозиції (S) вгору чи вниз (при цьому пропозиція товару в цілому не змінюється, а змінюється її обсяг) (див. рис. 5.8).
Рис. 5.10. Зміна пропозиції в цілому
Для функції пропозиції важливе значення має фактор часу. Звичайно розрізняють найкоротший, короткостроковий (короткий) і довгостроковий (тривалий) періоди. У найкоротшому періоді всі фактори виробництва постійні, у короткостроковому деякі фактори (сировина, робоча сила й ін.) є змінними, у довгостроковому – усі фактори змінні (включаючи виробничі потужності, число фірм у галузі тощо). В умовах найкоротшого ринкового періоду підвищення (зниження) попиту призводить до підвищення (зниження) цін, але не відбивається на розмірі пропозиції (рис. 5.11-а). В умовах короткострокового періоду підвищення попиту обумовлює не тільки зростання цін, але і збільшення обсягу виробництва, тому що фірми встигають змінити деякі фактори виробництва у відповідності з попитом (рис. 5.11-б). В умовах довгострокового періоду збільшення попиту призводить до значного росту пропозиції при постійних цінах або несуттєвому підвищенні цін (рис. 5.11-в). “Аномальна” поведінка виробника 1. Створення штучного дефіциту 2. Продаж продукції, що швидко псується 3. Дискримінація цін
P D2 Sm P Ss P D2 D2 Pm D1 Ps D1 D1
Р0 Pl Sl P0 P0 Sl1
Q0 Q Q0 Qs Q Q0 QQ Q (а) (б) (в) Рис. 5.11. Зміна цін і обсягу пропозиції в найкоротшому (а), короткостроковому (б) і довгостроковому (в) періодах
Читайте також:
|
|||||||||||||
|